Peräkärryjen huoltotarpeista

On paljon sellaista kuljetettavaa, joka ei mahdu henkilöautoon tai on niin sotkevaa, ettei sitä haluta
samaan tilaan kuin matkustajat. Pakettiautoakaan on turha hankkia satunnaisten kuljetusongelmien
ratkaisemiseksi.

Yleinen ratkaisu on hankkia autoon vetokoukku ja siihen kiinnitettäväksi peräkärry. Peräkärry on
tyypillisesti jarruton yksiakselinen peräkärry, jarrullinen yksiakselinen perävaunu tai nelipyöräinen
telivaunu. Peräkärryjen suurin sallittu massa ja muutkin ominaisuudet vaihtelevat eikä tämän
kirjoituksen tarkoitus ole perehdyttää kärryjen luokitteluun. Yhteistä kaikille peräkärryille on, että
niiden luotettavuus, turvallisuus ja käyttöikä hyötyvät säännöllisestä huollosta.

Peräkärryä käytettäessä on suositeltavaa perehtyä huolella ajokortin ja kuljetettavan
ajoneuvoyhdistelmän suhteeseen. Määräykset voivat yllättää!

Sitäkin tapahtuu, että autoa hankittaessa ei kiinnitetä huomiota siihen, mitkä ovat auton vetokykyä
koskevat rajoitukset. Läheskään kaikilla autoilla ei saa vetää edes yleisintä kevytperäkärryä, jos
kärry on täyteen kuormattu (kokonaismassa 750 kg). Moniin autoihin ei vetokoukkua saa lainkaan.
Peräkärryillä on paljon erikoissovellutuksia kuten venetrailerit ja vain tiettyyn tarkoitukseen
rakennetut peräkärryt.

Peräkärryn huolto Espoo


Peräkärryjen huolto laiminlyödään usein


Tavallinen kansalainen käyttää peräkärryään harvoin. Se otetaan käyttöön vain erikoistilanteissa,
joissa tarvitaan erityistä kuljetuskykyä. Niinpä käyttökertojen välillä peräkärry unohtuu oman
onnensa nojaan. Pidetään itsestään selvyytenä, että se palvelee uskollisesti silloin, kun omistaja sitä
tarvitsee.

Kuitenkin peräkärryssä on huoltoa kaipaavia osia ja peräkärryn osalta minkä hyvänsä liikkuvan
osan hajoaminen voi johtaa kohtalokkaaseen onnettomuuteen. Peräkärryn huolto Espoossa onnistuu helposti. Kärryt ovat ankaran kilpailun vuoksi kustannusherkkiä laitteita eikä niihin laiteta mitään turhaa. Jokaisella osalla on oleellinen merkitys. Kustannusten painamiseksi osien laadustakin tingitään.

Huoltamattomia peräkärryjä näkee liikenteessä. Ne tunnistaa yleensä valoista: valot eivät pala,
vilkut eivät vilku, toinen jarruvalo saattaa syttyä jarrutettaessa. Nämä viat eivät usein ole
onnettomuuden syynä, mutta muiden tielläliikkujien kannalta puutteet voivat aiheuttaa
hiuksianostattavia tilanteita. Valovikainen peräkärry on varoitusmerkki. Jos valot eivät toimi, on
todennäköistä, ettei kärry ole muutenkaan huollettu. Pyörän laakerit eivät ole nähneet tuoretta
rasvaa aikoihin eikä kuulakytkintä ole huollettu.

Peräkärryn laiminlyöty huolto on tarpeeton riski sekä turvallisuuden että omaisuuden kannalta. Jos
peräkärryyn iskee mekaaninen vika kesken matkan, on sekä kärry että sen mahdollisesti arvokas
kuorma jätettävä tien varteen.


Peräkärryn pyörien laakerit ja kuulakytkin


Pyörien laakerit ja kuulakytkin ovat turvallisuuskriittisiä osia eikä niiden kunnosta saisi tinkiä
yhtään. Peräkärryn suurin sallittu nopeus on noussut. Nykyään saa ajaa 100 km/h aiemman 80
km/h:n sijaan. Monet vanhat kärryt on suunniteltu tuolle alemmalle nopeudelle ja etenkin
huoltamattomin pyöränlaakerein ne voivat olla vaarallisia.

Peräkärryn pyöränlaakereiden tyypillinen huoltoväli on 1–3 vuotta. Jos laakeritiivisteet ovat
huonossa kunnossa, voi jopa yksi vuosi olla liikaa. Vaikka kärryssä olisi huoltoa kaipaamattomiksi
mainitut laakerit, on laakereiden kunto tarkastettava. Jos laakereiden tiivisteet ovat vaurioituneet, on
laakeri vaarassa riippumatta sen tyypistä.

Peräkärryjen kuulakytkin elää hankalaa elämää. Se on käytännössä paljaana ja vetoauton
nostattamassa pölyssä tai suolavesisumussa. Liikenteessä irtoaa peräkärryjä vetokoukusta
vuosittain. Osasyynä tähän on, että huoltoa vaille jäänyt kuulakytkin ei anna selvää tuntua siitä,
onko se kytkeytynyt vai ei. Kuiva vetokoukun nuppi lisää koukun ja kuulakytkimen välistä kitkaa ja
tietysti myös kulumista.

Peräkärryn renkaiden vaihtotarve määräytyy useammin renkaan iästä kuin kulutuspinnan
loppumisesta. Kumi kovettuu ja haurastuu vuosien myötä. On tavallista, että peräkärryn toiseen
renkaaseen paistaa aurinko ja toinen on varjossa. Niinpä renkaiden kunto voi olla hyvinkin
erilainen. On parasta vaihdattaa molemmat renkaat, vaikka vain toinen olisi elinkaarensa lopussa.


Peräkärryn sähköt ja jarrut


Peräkärryjen sähköosat ovat hyvin edullisia ja myös vika-alttiita. Sähköliitin pitäisi vaihtaa
muutaman vuoden välein ja lamput puhdistaa hapettumista.

Jos peräkärryn jarrut ovat olleet joitakin vuosia huoltamatta, ne ovat todennäköisesti jumissa. Tämä
on vakavasti turvallisuutta vaarantava tekijä hätätilanteissa. Keveimmissä kärryissä ei jarruja ole.
Jarrut voi tarkistaa työntämällä kärryä vetoaisasta taaksepäin, jolloin vetoaisaan kohdistuvan
voiman pitäisi saattaa jarrut toimimaan.


Peräkärryn kuormaamisesta


Peräkärryn suunnittelija olettaa kärryn käytön olevan suunnitelman ja spesifikaation mukaista.
Peräkärryyn tulee helposti ylikuormaa, kun sitä kuormataan sylillinen tai lapiollinen kerrallaan.
Kokonaismassa on lopulta suurempi kuin kuvitellaan. Aina tuntuu sopivan vielä yksi pieni lisäys.
Kuormaamiseen on omat melko yksinkertaiset niksinsä, jotka helposti unohtuvat lastatessa.
Pohjalevy ei ole ikuinen, vaikka onkin yleensä vesi- tai muottivanerista tehty. Kuormien
uuvuttamatkin pohjalevyt sietävät tasaisesti jakautunutta painoa kuten maa-aineksia tai halkoja,
mutta pistemäinen kuorma voi olla pohjalevylle liikaa.

Peräkärryn huoltovinkkejä


Annetaan uskolliselle palvelijalle sille kuuluva huolto. Kärryn ikää voi pidentää muutamalla
konstilla:

  • Pidetään liitin suojassa olosuhteilta sekä sateella että talvella lumelta.
  • Tarkastetaan rengaspaineet säännöllisesti. Samalla tutkitaan renkaan kunto visuaalisesti:
  • onko kulutuspintaa, onko halkeamia.
  • Tarkastetaan kuulakytkimen lukkiutuminen auton vetokoukkuun ja voidellaan kuulakytkin.
  • Pieni suihkaus yleisöljyä vetokoukun nuppiin pienentää kitkaa merkittävästi.
  • Tarkastetaan valot.
  • Peitetään kärryn pohja, jottei se olisi jatkuvasti märkä.

Samankaltaisia artikkeleita