5 vinkkiä Markkinoinnin viikolta

7.9.2018 15.43

Helsingissä saattoi näkyä keskiviikkona liikkeellä outo porukka. Oddmob lähti aamulla Joukoliikenteellä kohti Markkinoinnin viikko –tapahtumaa, joka on markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnattu, loistavien puhujien siivittämä tapahtuma. Tapahtumasta Oddmobilaiset saivat valtavasti inspiroivia, ajankohtaisia oivalluksia kotiinviemisiksi.

Ja koska sharing is caring - tässä teille kuusi herättelevää ajatusta markkinoinnista:

Kädenlämpöinen kompromissi ei kiinnosta ketään

Usein törmää siihen, että yritykset eivät uskalla erottua joukosta, vaan tyytyvät kädenlämpöiseen ja turvalliseen ratkaisuun. Monet pitävät itseään dynaamisina ja innovatiivisina, mutta loppujen lopuksi tuttu ja turvallinen vaihtoehto vetää kuitenkin puoleensa. Mainostoimiston tehtävä onkin kannustaa asiakkaitaan tekemään markkinoinnissa rohkeampia ratkaisuja, jotta asiakkaan brändi ja tuotteet pystyisivät tekemään kohdeyleisöön lähtemättömän vaikutuksen. Voitkin nyt kääntää tämän asian päälaelleen, miettiä omia tuotteitasi ja omaa myyntiäsi; tyydytkö sinä tarjoamaan asiakkaillesi kädenlämpöisiä ratkaisuja?

Uskalla kohdistaa yrityksesi resursseja uudelleen

 Yrityksissä on lähtökohtaisesti vuosien saatossa kehittynyt erilaisia toimintamalleja. Työntekijöillä on vakiintuneet työtehtävät ja he ovat asiantuntijoita omilla osa-alueillaan. Uudet ratkaisut toimintamalleihin voivat tuntua vieraalta ajatukselta, mutta oletko koskaan miettinyt, voisiko teidän yrityksessänne nousta uusia ideoita ja tehokkaampia toimintamalleja, mikäli kohdistaisit yrityksesi resursseja uudelleen?

Videomarkkinointi on sisältömarkkinointia, ei pelkästään tuotemarkkinointia

Ihmiset hakevat entistä enemmän videoiden kautta tietoa ja kokemuksia yritysten tarjoamista tuotteista ja palveluista. Tästä syystä video tuleekin kohdistaa tarkasti niihin kanaviin, joissa oikea kohderyhmä on tavoitettavissa. Videoiden käyttö brändimarkkinoinnissa on luonut yrityksille mahdollisuuden käyttää myös vaikuttajia, joita hyödyntäen on mahdollisuus tarjota kohderyhmille mainonnan lisäksi elämyksellisiä tarinoita. Video toimiikin erinomaisesti osana kokonaisvaltaista sisältömarkkinointia yrityksen koosta riippumatta. Oletko jo hyödyntänyt videoita yrityksesi markkinoinnissa ja jos et, niin olisiko nyt sopiva aika?

Messujen ja tapahtumien hyödyntäminen kokemuksellisessa markkinoinnissa

Messumarkkinoinnin erikoisuus on siinä, että se voi nostaa kohderyhmän ostohalukkuutta, vaikka henkilö ei itse pääsisikään osallistumaan messuille. Tämä johtuu siitä, että ihminen hakee tiedostamatta yhteisiä kokemuksia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Messut ja tapahtumat ovat myös erinomainen lanseeraus- ja uudelleenprofilointi-media, jossa yritykset pääsevät vaikuttamaan kohderyhmään aistien ja fyysisen kohtaamisen avulla. Hyödynnetäänkö teidän yrityksessänne messujen ympärille rakentuvia markkinointimahdollisuuksia?

Palvelumuotoilu muuttaa sitä, miten markkinointiviestintää tehdään

Palvelumuotoilun kautta tapahtuva kehittävä vuorovaikutus asiakkaiden kanssa avaa yrityksille uusia mahdollisuuksia ymmärtää kohderyhmää paremmin ja tämän avulla vastata kysyntään entistä tehokkaammin. Jollemme ymmärrä, mitä asiakkaamme meiltä odottavat, joudumme turvautumaan omien oletustemme varaan. Olettaminen voi kuitenkin estää meitä näkemästä sen, mikä kohderyhmää oikeasti motivoi, joten tässä meille kaikille kullan arvoinen vinkki: unohda olettaminen, ja kysy. Asiakkaiden osallistaminen saattaa tuntua työläältä projektilta, vaikka todellisuudessa jo pienenkin ryhmän ajatusten kuuleminen tarjoaa arvokasta tietoa ja asiakkaiden näkökulmia yrityksen palveluista. Kuinka hyvin tiedätte, mitä asiakkaanne OIKEASTI yritykseltänne odottaa?

Vinkit taskuun ja kipinkapin valjastamaan niitä omaan markkinointiinne!

Samanlaisia julkaisuja


Ladataan keskustelua